dimarts, 1 d’octubre del 2019

Quina cobla és aquesta?

[Un dos i seguit, 27-9-19]

No sé si els sardanistes en general, fora d’aquells que habitualment estan pendents d’aquestes coses, s’han adonat d’un fenomen curiós, darrerament molt estès, que fa uns anys era totalment inconcebible. Em refereixo a que la majoria de cobles, almenys les que actuen de manera més sovintejada per aquestes comarques de Tarragona, poques vegades les podem veure i escoltar amb la plantilla oficial. Gairebé sempre actuen amb músics de substitució, procedents d’altres cobles que tenen el dia lliure o del col·lectiu, cada vegada més nombrós, de músics sense compromís amb cap conjunt i que es dediquen, de manera més o menys habitual, a allò que es coneix com «fer bolos».

He dit que això fa uns anys era poc habitual i realment era així. Les cobles professionals, és a dir, les que els seus components hi tenen la seva ocupació principal, bàsicament les cobles-orquestres, sempre han funcionat d’aquesta manera i encara ho fan avui dia. Però és que abans la resta de cobles tampoc acostumaven a haver de recórrer a músics substituts, fora de casos molt especials, com ara una malaltia.

No entraré a valorar si la dinàmica actual és bona o no, si se n’abusa o no. Sí que cal constatar que alguna cosa molt important ha canviat en el món de la música en general a Catalunya que facilita aquest panorama. El cert és que ara hi ha molts més músics i el nivell general de qualitat és força alt i això permet que sigui relativament fàcil trobar un recanvi temporal per a qualsevol baixa. Si mirem com estaven les cobles fa anys veurem moltes diferències i una d’elles és que en aquell moment trobar un substitut solvent era un problema dels grossos, encara que fos per a una sola actuació.

Encara hi podríem afegir molts altres aspectes, com que avui dia les altres ocupacions dels músics no sempre permeten o interessa passar-les després de la cobla en l’ordre de prioritats. I així arribem a casos en els quals una cobla, a vegades, costa de reconèixer-la, sobretot si arriba a tenir la meitat de components que no són els titulars. Ja planyo als  responsables de cada formació quan han de quadrar agendes de la cobla i dels músics propis i convidats.

En tot cas, felicitem-nos del fet evident que el múscul del conjunt d’intèrprets sigui tant potent que permeti escoltar i ballar amb bona música sigui quina sigui la variant que ens trobem en cada cas.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada