[Un dos i seguit, 7-4-17]
Un dels aspectes més característics de la sardana que, a més, la fan un cas
insòlit en el terreny de la cultura popular, és que es tracta d’una dansa
plenament viva, que la balla la gent lliurement i de manera espotània, al
marge, és clar, de les colles de concurs. S’ha mantingut, de manera plenament
viva en la seva forma actual, des de la reforma de l’època de Pep Ventura,
durant més de segle i mig, sense necessitat que la practiquin grups de
reconstrucció ni de recuperació i amb un abast territorial realment important i
únic.
Ha calgut, això sí, que hi hagi qui organitzi les activitats. Qui llogui
músics i prevegi la promoció i les infraestructures pertinents, qui pensi en
activitats complementaris, programi les dates més oportunes, etc. La iniciativa
oficial, en aquest cas, ha estat mínima i molt puntual, més aviat vinculada a
les festes majors. El gruix de la voluminosa activitat sardanista ha estat
possible gràcies al ric teixit associatiu del país, ja fossin ateneus, casals i
similars o associacions específicament sardanistes. Tampoc han faltat, sobretot
a nivell rural, nombrosos elements individuals que han generat activitat
comptant amb el suport d’ajuntaments i entitats locals i que ells han fet,
senzillament de gestors.
En tot cas, les característiques pròpies de la sardana –essencialment, un
ball que la majoria de les vegades es practica al carrer i totalment de franc
per al públic- impossibiliten que, la majoria de les vegades, la seva gestió es
pugui portar a terme de manera similar a altres manifestacions musicals, de
dansa o teatrals, és a dir, cobrant entrada i tractant així de fer que sigui
mínimament rendible. La dependència de les subvencions públiques i privades és
gairebé absoluta.
A Tarragona, aquesta situació ha esdevingut perversa. Tenint en compte el
que acabem de dir, anys enrere, ja fos en temps del franquisme o els primers
anys dels consistoris democràtics, era habitual que la majoria de ballades les
assumís l’Ajuntament, al marge que les entitats poguessin generar més activitat
pel seu compte. En un moment donat, es va creure convenient que aquestes
entitats gestionessin les ballades pagades per l’Ajuntament. Era el mateix,
però comptant amb el millor coneixement que els mateixos sardanistes tenen
d’allò que s’organitza: ballades, aplecs, concursos...
Amb el temps, s’ha arribat a aquella situació perversa que dèiem: aquelles
ballades ja no són assumides com una cosa pròpia per l’Ajuntament (fora de les
de festa major), que, això sí, paga una subvenció, que cada cop és més minsa. El problema no és,
només, que si hi ha menys aportacions això porta a fer menys coses o cercar
altres ingressos no per fer més ballades sinó per mantenir allò que ja feia l’Ajuntament
i encara no hi arriba. Ara, a més, són els organitzadors que han de fer una
sol·licitud a l’Ajuntament per poder portar a terme aquelles activitats,
assumir assegurances, impostos, aportacions a la Societat d’Autors, propaganda,
infraestructura, etc. En definitiva, com hem dit, no es considera una cosa
pròpia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada