[Un dos i seguit, 10-8-12]
Aquest mes d’agost han
coincidit dos actes d’homenatge, cada un a un músic diferent i sorgits
d’iniciatives també distintes, però amb el punt en comú que els protagonistes
van ser companys durant força anys en una de les millors plantilles de cobla que hi ha
hagut mai: la que encapçalaven, precisament, el tenora Josep Gispert i el tible
Joan Parés. Els dos han estat considerats entre els millors de tota la història
de la música per a cobla i, possiblement, encara que a ells no els agradés
gaire aquest qualificatiu i estic segur que no buscaven aquesta mena de
rellevància, els últims grans “divos” del gènere.
Veure’ls actuar ja era
tot un espectacle, no només perquè s’enfrontaven a sardanes obligades gairebé
impossibles, sinó perquè també resolien de manera admirable partitures realment
compromeses des dels punts de vista tècnic, de sensibilitat i de bon gust. Eren
“divos” perquè destacaven per aquestes qualitats excepcionals, però també
perquè el nivell general de qualitat de les cobles –no el de la que ells
formaven par, precisamentt- no era pas el d’èpoques anteriors o el que coneixem ara. Ja vaig
comentar no fa pas gaire que és curiós observar com actualment gaudim d’un gran
nombre de cobles amb gent jove i molt preparada, però on no acostumen a
despuntar noms d’individus concrets, no com ho feien abans, almenys.
I també m’agradaria
insistir en una explicació a tot això: la generalització dels ensenyaments
musicals desenvolupada arran de la democratització sorgida de la Transició. La
proliferació d’escoles de música havia de donar fruits: molts més músics i,
entre aquests, molts més de ben preparats. I el que també és important: diluint
fronteres estilístiques i els prejudicis, que han fet que sigui ben normal que
un músic de cobla compagini aquesta activitat amb altres de gèneres ben
diferents. El resultat de tot plegat ha estat no només més quantitat i
qualitat, sinó la pràctica d’experiències noves força suggerents. Un panorama
encoratjador que, malauradament, perilla per la senzilla raó que aquella
socialització dels ensenyaments musicals, com tantes altres coses a hores
d’ara, sembla que no encaixa amb la dinàmica de la societat on estem immersos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada