[Un dos i
seguit, 24-7-15]
Segurament una
de les principals glòries de la sardana és poder disposar d’un conjunt
orquestral tant ric i ple de possibilitats com és la cobla. Això, però, també
és un problema, ja que una cobla amb “cara i ulls”, per dir-ho de manera col·loquial,
implica disposar d’un grup de músics mínimament preparats, és a dir, amb uns
estudis i una experiència que els permeti oferir interpretacions de dignes cap
a amunt.
El que cobren
aquests músics ha estat un etern tema de polèmica que, sembla, amb el temps i a
la pràctica, van guanyant els partidaris de la qualitat, és a dir, les cobles
que ho fan acceptablement bé, com a mínim. Encara que mai desapareixeran del tot, cada vegada
són menys les actuacions d’aquelles que per poca sensibilitat auditiva que
tinguis t’agafen ganes de fugir.
Darrerament,
però, han proliferat alguns cicles de ballades amb música enregistrada.
S’addueix la manca de pressupost i les ganes de ballar de la gent, utilitzant
lemes com “sardanes a la fresca” i similars. N’hi ha a llocs com Mollerussa,
Constantí o Riudoms, entre altres.
Voldria deixar
clar el meu respecte pels organitzadors i els que participen en aquestes
ballades, perquè estic segur que si poguessin, comptarien amb cobla en viu i en
directe, però, què voleu que us digui, sempre ho he trobat molt fred això de la
música enregistrada per ballar al carrer. M’ho ha semblat en el cas dels
esbarts, on es poden comptar amb els dits d’una mà les actuacions amb cobla que
s’hauran fet aquest estiu i també m’ho ha semblat aquesta opció en els
concursos de punts lliures, on l’espectacularitat de les colles queda aigualida
amb una sonorització excessiva i, un cop més, freda com un bloc de gel.
Naturalment, que cadascú
faci allò que vulgui. Només els demanaria que deixessin sempre clar si hi ha o
no música en viu –cosa que alguns fan però altres no- i que es tingui en compte
allò de si val més qualitat que quantitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada