[Un dos i seguit, 9-3-18]
A diferència del que ha passat amb altres músics de relleu que han fet
grans aportacions a la sardana i la música per a cobla, tot sembla indicar que
la commemoració dels cent anys del naixement de Ricard Viladesau tindrà un
impacte prou important. De fet, ja hem pogut llegir molts articles i notícies
i, fins i tot, hem vist algun espai a la televisió. Sens dubte, això és degut a
la forta personalitat del mestre, la gran difusió que sempre han tingut les
seves sardanes i el fet que hagi estat el millor intèrpret de tenora de tots
els temps.
La major part dels sardanistes actuals només hem pogut comprovar aquestes
qualitats en discos i ens ho han confirmat tots els testimonis que ho van poder
viure en directe. També són nombroses les anècdotes -moltes d’aquestes força
més recents- que permeten afirmar allò del caràcter geniüt, altrament una cosa
que el tòpic diu que és ben pròpia dels personatges que han destacat
singularment per una raó o altra, tant en el món de l’art com en altres
terrenys.
Tot sembla indicar que diverses iniciatives en forma de concerts i
enregistraments discogràfics faran justícia als mèrits del llegat que va deixar
Viladesau, almenys pel que fa les sardanes. Una altra cosa serien les seves
facetes d’autor de boleros –havia escrit alguns títols de gran èxit a l’època
daurada del gènere- o d’havaneres.
Pel que fa les sardanes, una de les explicacions del seu èxit és la gran
habilitat que tenia aquest músic per crear-ne tant per fer ballar (la gran majoria),
com extraordinàries obligades, que sempre eren de gran complexitat
interpretativa per al solista; però, alhora, tot el guarniment sempre era
atractiu i inspirat. Finalment, una part quantitativament menor però molt
interessant, eren les sardanes més treballades, “de concert”, per entendre’ns.
Ara bé, fins i tot en les sardanes més senzilles, les de plaça i a l’abast
de totes les cobles, hi podem detectar una sàvia utilització dels recursos, amb
melodies atractives i que en comptades ocasions donen la sensació de reiteració
entre diferents títols. Una de les grans lliçons de Viladesau és que va
demostrar que, la música, no necessàriament ha de ser seriosa per ser de
qualitat. O, dit d’una altra manera, que una sardana sigui plenament
engrescadora no ha de ser, per això sol, considerada d’una categoria menor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada