[Un dos i seguit, 20-7-12]
Quan es parla de la
història de la sardana i de la cobla dels darrers vint o trenta anys hi ha una
qüestió de la que és obligat parlar-ne: en un moment donat, sonen totes les
alarmes davant la inexorable decadència de les cobles. Un procés que implicava no
només la desaparició de formacions senceres, sinó l’envelliment generalitzat de
les plantilles i la minva generalitzada del nivell de qualitat.
És prou sabut i
evident, d’altra banda, que, després, es produeix una mena de miracle: s’atura
aquella mena de malaltia degenerativa, es rejoveneixen cobles antigues i
apareixen agrupacions musicals noves, plenes de nois i noies (això de les noies
és un tret també nou) engrescats amb uns instruments i unes músiques que fins
no feia gaire semblaven condemnats a l’extinció. És un fenomen que algú ha
analitzat en part, però falten treballs més aprofundits que expliquin el paper
que hi han fet les escoles de cobla que diverses persones i entitats van
promoure; però també hi ha altres raons, algunes externes al món sardanista,
que també hi han fet la seva funció, gens negligible, em sembla.
Qui el faci, aquest
estudi, caldrà que tingui en compte, entre altres casos i aspectes, el de
personatges com l’Esteve Molero, periodista, músic amb una sòlida i rica
formació jazzística, però amb arrels familiars vinculades amb la cobla, que des
de fa uns anys aporta el seu saber fer a la direcció de cobles, la realització
de projectes nous i engrescadors com, per exemple, la revisió de la música de
Vicenç Bou. El seu i altres casos expliquen, en bona part, la quantitat, la
qualitat i la varietat (la vitalitat, en definitiva) que mostra a hores d’ara
el món de la cobla. Ahir dijous, en el concert que va dirigir i presentar a
l’Auditori Pau Casals del Vendrell, ens va donar diverses pistes en aquest
sentit, mentre comentava les peces que s’interpretaven. Un d’aquests
arguments –dels més importants, sens
dubte- eren les moltes escoles municipals de música que van proliferar arreu
del país a partir de la Transició de la dictadura a la democràcia. Un model que
ha fet que la música, en general, sigui més democràtica, precisament, i hi hagi
més i més bons músics. I un model, també, que ara perilla, com altres tantes coses. És
una mena d’al·legoria de la nova transició que estem vivint, però a l’inrevés de l’anterior?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada