[Un dos i
seguit, 30-1-15]
Aquesta setmana
hem constatat, un cop més, que el món de la sardana i la cobla no està exempt
de polèmiques que, en ocasions, són especialment virulentes. La que ara ens
ocupa potser no la podríem qualificar de virulenta, però sí que ha indignat
força especialment els músics i, més específicament, els vinculats als
concursos de composició.
A més, és un cas
curiós, perquè havíem sentit parlar força de plagis, però potser no tant del
que en podríem dir “autoplagi”. Bé, de fet el recentment traspassat compositor
Tomàs Gil i Membrado, que era molt de la broma, sabent que molts li criticaven
la gran quantitat de sardanes que escrivia, deia que segurament s’havia plagiat
ell mateix molts cops sense saber-ho, precisament perquè ja li resultava
complicat recordar allò que havia creat.
El cas que s’ha
sabut darrerament, però, és singular: un compositor va participar en dos
concursos musicals diferents amb la mateixa sardana i els dos els va guanyar o
en va ser finalista, cosa que, evidentment, se suposa que no està permesa. Més
concretament, les dues peces es diferenciaven només pel nom i per un canvi de
tonalitat, una variació important però insuficient per considerar-les obres
distintes.
És possible que
no hi hagi mala fe en aquest cas, però el cert és que el descobriment ha creat
autèntica polèmica a la xarxa. Un afer que recorda el cas d’un músic vallenc
que, fa anys, va trobar una sardana a l'arxiu d'un gran músic
català ja traspassat. Pensant que era inèdita la va presentar a concurs com a
pròpia, però el jurat aviat va descobrir que era un títol prou conegut de Juli
Garreta. O el cas més antic de qui va presentar a un altre concurs una sardana
pòstuma i inèdita d’Enric Morera, encara que en aquest cas sense robar-li
l’autoria. Però, és clar, no es podia premiar un autor mort!
Res, que sempre hi ha qui procura animar l’ambient!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada