[Un dos i seguit, 14-7-17]
Tal i com sembla lògic, l’activitat sardanista es va adaptant, al llarg de
l’any, a les circumstàncies meteorològiques i a les dinàmiques canviants de la
societat. Així, veiem com la majoria d’aplecs i concursos es concentren en les
èpoques més benignes del calendari: a la primavera i a la tardor. En realitat,
n’hi ha gairebé tot l’any, però a l’hivern s’acostumen a convocar directament
en pavellons i altres llocs coberts, com alguns aplecs o el concurs de punts
lliures, mentre que a l’agost trobem pocs concursos (cap del Campionat de
Catalunya) i els aplecs pràcticament desapareixen a les comarques de Barcelona
i se centren en llocs més turístics.
Les ballades en temps de calor són tota una altra història, moltes
vinculades a festes majors o a cicles d’estiu, aquests també reservats per a
poblacions d’estiueig i, generalment, programats al vespre o a la nit. A
vegades, però, els canvis són per altres motius, com a Tarragona, que fa uns
anys es va haver de variar l’hora per una mutació de costums en els ciutadans
en general. El cicle d’estiu, durant molts anys, començava a dos quarts d’onze
de la nit, en un temps que molts ciutadans aprofitaven les hores menys
xafogoses del dia per passejar per la Rambla, anar a “tocar ferro” i, potser,
ballar alguna sardana encara que no fossin practicants habituals, o,
senzillament, gaudir de la música. En un moment donat, es va veure que això ja
no funcionava així per a un nombre prou significatiu de ciutadans i es va
decidir avançar les ballades a les nou del vespre.
El canvi, com en altres exemples que podríem posar, fou efectiu, però és
clar que cal seguir, sempre, atents i oberts a totes les adaptacions que calgui
fer. Alguns, ben dràstics, com deixar de convocar concursos de colles un migdia
d’estiu en un camp de futbol, per exemple, són de sentit comú i ja fa temps que
es practiquen. No sempre, però, tothom ho veu igual i el vell argument de
“sempre s’ha fet així” ha fet més mal que bé, a banda de ser fals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada