[Un dos i seguit, 30-6-17]
Ja feia força temps –anys, de fet- que algú ja havia proposat que la
sardana fos declarada Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la
UNESCO. En realitat, costa d’entendre que una manifestació popular d’aquesta
importància no ho sigui des de fa temps, de la mateixa manera que ho són, entre
d’altres, la Patum de Berga, els castells, el cant de la Sibil·la, el Misteri
d’Elx, la Festa de la Mare de Déu de la Salut d’Algemesí, les Falles de
València, les falles del Pirineu i la dieta mediterrània, per posar només
alguns exemples propers.
El cas és que no ha estat fins a dates relativament recents que algú ha
pres la iniciativa i ha començat les actuacions necessàries. Tal i com sembla
lògic, ha estat la Confederació Sardanista de Catalunya qui ho ha fet i
justament aquests dies ha endegat accions concretes i visibles, com una
campanya de micromecenatge a Verkami per obtenir els fons necessaris. O part
dels fons, perquè ens consta que ja fa temps que s’estan duent a terme altres
accions més discretes, com ara destinar-hi una part del preu de les entrades a
les finals de La Sardana de l’Any, per exemple.
Ara bé, allò que més sorprèn a aquells que no coneixen el procediment per
formalitzar una candidatura a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, és
la complexitat dels passos a seguir, dels organismes diferents que cal que hi
estiguin d’acord i de la inversió econòmica que s’ha de fer. Si accediu a
l’espai corresponent de la plataforma Verkami, trobareu que s’explica tot això
de manera prou detallada i, entre altres coses, es comprova que un dels
requisits imprescindibles és comptar amb el suport clar i explícit d’un estat,
que, d’altra banda, compta amb un nombre limitat de propostes a fer cada any.
Sembla, per exemple, que en el millor dels casos, l’Estat espanyol no podría
proposar la sardana fins al 2024. És clar que, d’altra banda, es pot comptar
amb el fet que la sardana és viva en territoris pertanyents, a hores d’ara, a
tres estats: Andorra, França i Espanya.
Ara bé, sembla que hi ha un altre aspecte que, asseguren, també és
fonamental: que la sol·licitud compti amb l’adhesió del màxim de persones,
entitats i organismes diversos, és a dir, que les persones que hauran de
prendre la decisió final hauran de veure que no és una proposta de quatre gats.
És per això que la Confederació s’esforça en divulgar al màxim la campanya i
reclama la complicitat de tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada