[Un dos i seguit, 2-6-17]
La sardana, com a dansa que és, va acompanyada per una música
característica. Això, evidentment, passa en tot tipus de ball, encara que en la
sardana, més que en molts altres, és important la música en viu. No és que no
hi hagi ballades amb música enregistrada, però acostumen a ser en una proporció
molt minsa i, la veritat, donen la fatal impressió de cosa artificial i
forçada.
Això, la música en viu, que és un valor i un mèrit indubtables, comporten
uns costos importants. Les cobles són, al capdavall, autèntiques orquestrines
professionals o professionalitzades, gairebé totes. Constitueixen un actiu
cultural de primer ordre, encara que sembla que no tothom té del tot clara
aquesta rellevància, però que és viu i generador, també, d’iniciatives
innovadores, tal i com des d’aquí hem procurat destacar moltes vegades.
Els que tenen certa edat ja saben que aquest panorama va perillar força els
anys 60 i 70, sobretot, per la manca de relleu a les plantilles de les cobles.
Com també és evident que, posteriorment, tot va canviar com un mitjó, gràcies a
diverses iniciatives locals per crear cobles joves, així com per l’evolució en
positiu del món formatiu musical del país. Actualment, no és que tot siguin
flors i violes per a les cobles, però el cert és que el nivell general
resultaria impensable fa uns anys, que es programen i es creen obres d’alta qualitat i
complexitat, que la mitjana d’edat és realment baixa i que els relleus són
infinitament més fàcils que en aquells anys esmentats abans.
A les comarques tarragonines els canvis a millor també s’han produït, però
sembla que hi ha una mancança important en l’aspecte formatiu dels nous músics.
És possible iniciar-se en els
instruments propis de la cobla a l’Escola Municipal de Música de Tarragona, però
aquells joves músics que volen seguir avançant a nivell professional ho han de
fer fora, a Vilanova com a opció més propera. És el cas dels nois que,
recordem-ho, varem poder veure i escoltar a l’aplec Ciutat de Tarragona fa
poques setmanes.
Sembla que aquesta preocupació per la manca de possibilitats de completar
els estudis de tenora, flabiol o tible a la demarcació es va plantejar en el
recent debat sobre el sardanisme a Reus i es va proposar fer gestions per tal
que el Conservatori de Tarragona inclogui
aquests estudis. Fins i tot es va parlar de recollir firmes per donar la màxima
força a aquesta sol·licitud. La veritat és que això ja es va intentar fa anys,
en plena època fosca per a les cobles i podia haver estat una iniciativa
pionera, però es va frustrar per l’oposició de part del professorat d’aleshores
al Conservatori. Els anys han passat (molts, per cert) i la gent també passa,
per això potser no s’hauria de perdre l’esperança que actualment sí que arribés
a quallar un projecte seriós, semblant, com a mínim, als que ja existeixen a
d’altres parts del país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada